Specialisaties

Fysiotherapie radier

Dry Needling

Wat is dry needling?
Dry needling is een behandelmethode die is overgekomen uit Canada. Sinds een paar jaar worden de behandelingen toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door gebruik te maken van een speciale techniek worden er triggerpoints, een ‘knoop’ in uw spier, aangeprikt. De spieren ontspannen op deze manier snel en langdurig. Er wordt bij dry needling een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald gebruikt en er wordt geen vloeistof gebruikt. Fysiotherapie biedt ook dry needling aan.


Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een ‘knoop’ in uw spier, die naast lokale drukpijn ook vaak uitstralende pijn of pijn op afstand veroorzaakt. Dat wil zeggen dat pijn in de kuit of in de voet veroorzaakt zou kunnen worden door een triggerpoint in de heup regio.

Triggerpoints uiten zich als volgt:
• Pijn/stijfheid lokaal in de spier
• Uitstralende pijnklachten
• Bewegingsbeperking in gewrichten
• Verminderde kracht in betrokken spier(en)
• Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe ontstaan triggerpoints?
Triggerpoints kunnen acuut ontstaan en diverse oorzaken hebben:
• bij het maken van een verkeerde, plotselinge beweging;
• chronisch, na het langdurig aannemen van een verkeerde houding;
• bij langdurige afwezigheid van beweging (arm in het gips bijvoorbeeld);
• door psychologische factoren zoals stress en depressie.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Wanneer het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even. U kunt dan een soort kramp voelen. Vervolgens ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Na de behandeling voelen de spieren meestal wel vermoeid en zwaar aan. Dat is echter in de regel van korte duur en het kan vergeleken worden met spierpijn, zoals na een zware training.

fysiotherapie radier

Blood Flow Restriction

Blood flow restriction (BFR) training is in Nederland een relatief nieuwe vorm van training maar wordt al een aantal jaren met succes in Engeland toegepast bij professionele sportclubs (rugby, voetbal) om snel en effectief meer spierkracht en spiermassa op te bouwen. Tijdens het trainen worden cuffs (banden), vergelijkbaar met de cuffs die worden gebruikt bij bloeddruk meting om de armen of benen gedaan. Daarmee ga je oefeningen doen (bijv. squats). Je kunt hierdoor met lichte inspanning zwaar trainen met maximaal effect.

Voor wie is BFR training?

  • sporters die tijdelijk geen zware krachttraining kunnen doen
  • bij een blessure
  • bij artrose en pijnlijke laag belastbare gewrichten
  • na een operatie
  • adolescenten
  • ouderen

Wetenschappelijke studies tonen aan het veilig en effectief is om gebruik maken van BFR training.

Mensen die net een operatie hebben gehad  waarbij spieren en gewrichten niet zwaar belast mogen worden kunnen met deze methode sneller weer op kracht te komen en kunnen  eerder hun sport weer hervatten en in het dagelijks leven functioneren.

  • Bij artrose is BFR een goed middel om de spieren toch zo sterk mogelijk te kunnen maken zonder veel pijn te ervaren bij de training.
  • Ouderen met een verminderde spiermassa kunnen op deze manier hun uithoudingsvermogen en maximale spierkracht trainen.
  • Dansers en sporters die in een zware wedstrijd- of voorstellingsperiode zitten, kunnen met BFR training hun spiermassa optimaal blijven trainen met lichte inspanning. 

Voor aanvang van de BFR training word je gevraagd een vragenlijst in te vullen om te bepalen of de training geschikt en veilig voor je is.